Dlaczego Sardynia

Sardynia – przedłużony weekend majowy 2013

Na tydzień przed majówką 2013, jeden z moich kursantów, zaproponował mi wyjazd na Sardynię. Moim zadaniem było nauczenie jego 15-letniej córki i jej koleżanki, podstaw pływania na kitesurfingu. Zgodziłem się bez namysłu.

Sardynia Porto Botte windsurfing kitesurfing

Plan był taki, że jedziemy i śpimy w Camperze:) Tych, którzy nie wiedzą co to, informuję iż jest to duży samochód, przystosowany do dalekich podróży, z możliwością spania i gotowania wewnątrz. Przejazd rozłożyliśmy na 2 dni. Pierwszy nocleg zarezerwowaliśmy na Słowacji. Następnego dnia musieliśmy dojechać do portu we Włoszech – Livorno i stamtąd czekał nas rejs promem na wyspę. Rejs trwał 9 godzin. Koszt niemały. Wyszło około 2 tys. zł, w 2 strony, za 4 osoby i Camper. Nad ranem, kiedy wschodziło słońce, obudziliśmy się i naszym oczom ukazał się wspaniały widok włoskiej wyspy – Sardynii, która notabene ma kształ stopy:P Podobno to odcisk z niebios.

Sardynia, to druga co do wielkości włoska wyspa. Położona pomiędzy Afryką i Korsyką, otoczona przez Morze Śródziemnie. Wyspa ta, to prawie 2 tys km wybrzeża z licznymi zatoczkami, urwiskami, wspaniałymi plażami. Sardynia to nie tylko serdeczni mieszkańcy, łagodny klimat, wspaniałe wybrzeże turkusowe, czyste morze. Sardynia nazywana bywa wyspą skarbów. Skąd taka nazwa? Otóż tłumaczę. Skarbem wyspy jest flora i fauna. Wyspa obfituje we wszelakiego rodzaju rośliny i kwiaty, przez co staje się kolorowa i pachnąca. Amatorzy snorkellingu i nurkowania będą mieli ogromną frajdę, gdyż życie morskie jest na wyspie niezwykle bogate. Rafy koralowe, mnogość gatunków ryb i innych morskich żyjątek. Dania z owoców morza to prawdziwa uczta 🙂

Nie jest łatwo porozumieć się z lokalną ludnością w języku angielskim. Jednak społeczność wyspy jest dość hermetyczna i wśród osób starszych, ciężko znaleźć kogoś, z kim można by się porozumieć w innym języku. Młodsi natomiast tak, jak najbardziej, mówią po angielsku.

Statystyki wskazują 70-75% szans na dobre warunki wietrzne pozwalające pływać. Liczba dni słonecznych na wyspie sięga 300. Sardynia to najcieplejsze miejsce we Włoszech. Lata są gorące i suche, natomiast zimą klimat jest łagody i deszczowy.

Na Sardynii wieją termiczne wiatry, takie jak Mistral (jego prędkość nierzadko dochodzi do 70km/h), Levante, Sirocco, Ponente

Super sprawą tego miejsca jest fakt, że w odległości kilku minut jazdy samochodem, znajduje się wiele spotów, oferujących wszelkie warunki do pływania – płaska woda, chop, fale.

Charakterystyka spotu Porto Botte

Spot oddalony jest około 70 km od lotniska w Cagliari. Stamtąd, prowadzi urzekająca otaczającymi widokami, trasa na południu wyspy. Sporą część jedzie się wzdłuż morza. Turkusowa woda, wszechobecna zieleń. Aż zastanowiające jest, że wyspa wcale nie jest masowo oblegana przez turystów. Po drodze mijamy kilka urokliwych miasteczek. Nieraz spotkamy stado kóz lub innej zwierzyny, prowadzonej przez lokalnego pasterza.

Zatokę na spocie osłania, przed otwartym morzem, mała wyspa Sant’Antioco. Raz nawet tam zawitaliśmy, w celu znalezienia noclegu. Pamiętam, że na tej wysepce znajduje się sporo pensjonatów i hoteli. No i przybywa znacznie więcej turystów.

W Porto Botte wieje głównie Mistral, z kierunku północno – zachodniego NW. Czasami pojawia się Sirocco z południowego wschodu SE. Na spocie wiatr ulega wzmocnieniu, dzięki występowaniu efektu venturi. Ze względu na położenie wyspy Sant’Antioco tworzy się tunen-dysza, wzrasta ciśnienie i jednocześnie prędkość wiatru.

Sardynia Porto Botte windsurfing kitesurfing

Częściowo korzystaliśmy z usług polskiej bazy Skyhigh, prowadzonej przez mistrzynię świata w windsurfingu Martę Hlavaty, jej męża  Karola Orłowskiego „Oreł” oraz Adama „Cygana” Stronczaka.

Sam spot, gdzie prowadzone są zajęcia, oddalony jest około 400 m od polskiej bazy. Szkółka zapewnia transfer Transporterem. Miejsce jest dosyć dzikie. Rozkładamy sprzęt na trawie. Pływający startują z wody, natomiast latawce przytrzymywane są przez partnera na brzegu. Samo zejście do brzegu to małe urwisko, stworzone przez naturę morską. Urwisko wysokości od 0,5 do 1m, pokryte jest gęstą masą „zieleniny” naniesionej przez wodę morską. Przynajmniej jest miękko, gdybyśmy mieli niekontrolowane lądowanie na brzegu:)

Wiatr wieje side-onshore z prawej strony. Pływamy od brzegu do brzegu, lekko skierowani w lewo, patrząc od strony brzegu. Mamy możliwość wyjścia na około 50-100 m w dal. Nie jest najgorzej. Chociaż, podczas ćwiczeń pierwszych bodydragów i startów z deską, bardzo szybko znajdziemy się przy brzegu. Dno jest piaszczyste. Woda, jak na początek maja, była całkiem ciepła – około 17 stopni. Dla porównania, w tym czasie w Polsce, woda morska miała zaledwie 10 stopni Celsjusza. Chwilę pływałem bez pianki i muszę przyznać, że nawet jak płynąłem mokry, to adrenalina robiła swoje i było mi całkiem przyjemnie. Choć trwało to maksymalnie 5 minut:) W trakcie uczenia, zakładałem grubą, zimową 5 mm piankę. Troszkę było za ciepło. Ale lepiej się zgrzać, niż marznąć. Woda jest bardzo czysta i w słońcu ma piękny turkusowy kolor.

Przy brzegu robi się mały chop. Warunki są podobne nawet kilkaset metrów od brzegu. Muszę przyznać, że warunki wiatrowe były zacne. Na 7 dni spędzonych na spocie, 5 pozwalało na prowadzenie zajęć i pływanie. Wiało od 10 do 25 węzłów. Jednak nie był to wiatr stały. Szczególnie wtedy, gdy nie był on zbyt silny i ledwo pozwalał latawcom unosić się.

Sardynia Porto Botte windsurfing kitesurfing

Latem z pewnością regularniej i mocniej wieje – ze względu na silniejszy efekt termiczny. Woda w morzu też jest znacznie cieplejsza.

Nie ma na spocie żadnych skał. Choć troszkę dalej, po lewej, jak nas zniesie z wiatrem, to na brzegu są drzewa. Należy na nie uważać, gdy znajdziemy się zbyt blisko brzegu.

Asekurację mieliśmy wykupioną w polskiej bazie. Do dyspozycji był skuter. Każdemu, kto potrzebował pomocy, niezwłocznie była ona udzielana. Przy odwróconym kierunku wiatru, szkolenia prowadzone są na sąsiednich spotach. Muszę jednak pochwalić.

Charakterystyka spotu Punta Trettu

Sardynia Porto Botte windsurfing kitesurfing

Punta Trettu – znajdziecie tam płaską, płytką wodę. Wokół rozłożone są siatki rybackie, ale nie wszędzie, dzięki czemu pozostaje całkiem pokaźna połać do pływania. Obok jest mała polanka, gdzie można przeprowadzić zajęcia z przygotowywania sprzętu oraz zabawy z latawcem treningowym. Wychodząc dalej na cypel, możemy przygotować większe zestawy i iść na wodę. Spot, podobnie jak Porto Botte, jest dziki. Nie ma żadnego zagospodarowania. Na Punta Trettu nie prowadziłem zajęć, ze względu na brak asekuracji dla kursantów.

Warunki dla windsurferów na Porto Botte

Niestety na spocie nie ma zbyt wielu windsurferów. Sama szkółka posiada zaledwie kilka kompletów desek z żaglem. Do akwenu musimy przejść ze sprzętem na piechotę około 50-100 metrów. Można liczyć na pomoc instruktorów w transporcie sprzętu. Miałem okazję uczyć tam moją kursantkę. Zejście do wody było betonowe, o ile dobrze pamiętam. Grunt dostępny maksymalnie do 20 metrów od brzegu. Potem robi się głęboko. Nie ma takiej płycizny jak na spocie kite’owym. Podstaw windsurfingu, jak najbardziej, pouczyć można. Nawet chwilę miałem okazję samemu poślizgać się na większym zestawie. Było całkiem przyjemnie. Więcej jednak popływałem z latawcem. Super sprawą jest mały ruch na wodzie i ogromna wolna przestrzeń. Można skakać do woli:)

Sąsiednie spoty

Około 1-2km po lewej stronie od Porto Botte, również znajduje się spot. Nie znam nazwy, ale widziałem sporo pływających. Od szkółki Skyhigh, możemy również skierować się ubitą, piaszczystką drogą w prawo, jadąc wzdłuż zatoki. Zajedziemy na cypel, gdzie również śmigają na deskach. Nawet jeden „Gollito” skaczący na desce z żaglem się tam znalazł:)

Porto Pinno

Sardynia Porto Botte windsurfing kitesurfing

Porto Pinno znajduje się niedaleko Porto Botte. Bardzo przyjemne miejsce. Znajduje się tam mały port oraz jeden z większych poligonów wojskowych we Włoszech. Zatem nie dziwi widok czołgów, czy helikoptera. Miejsce przyciąga widokami, Wspaniały kolor wody i  duże wydmy. Na plaży spotkamy turystów. Dostępnych jest kilka beach barów. Występują na tym spocie warunki do pływania na długiej, ale niewysokiej fali.

Punta Saliga

Punta Saliga – tylko lokalesi wiedzą jak tam dojechać, Długi marsz z przewodnikiem lub dopłynięcie skuterem wodnym. Jest to kawał piaszczystego cypla. Mamy możliwość pływania na lagunie oraz na otwartym morzu. Do tego czas umila nam widok dwóch wysp: Sant’ Antiocco i Sant Pietro

Chia

Sardynia Porto Botte windsurfing kitesurfing

Chia – to miejsce, które jest dowodem twierdzenia, że Sardynia to „Karaiby Europy” . W zależności od kierunku wiatru, będziemy pływać na większych bądź mniejszych falach lub na płaskiej wodzie. W okresie zimowych surferzy ujeżdżają nawet 4m fale.

Petroil Beach (La Maggalena)

Petroil Beach (La Maddalena) – warto się tam wybrać, kiedy chcemy przy pomocy obiektywu uwiecznić naszą sesję na wodzie. W pobliżu znajduje się rafinerią. Stąd taka nazwa. Pływać można tam tak naprawdę tylko w miesiącach letnich, ze względu na lokalną termikę. Lipiec i Sierpień obdarza fantastycznymi warunkami wietrznymi. Im cieplej, tym mocniej wieje. Dzikia natura i przemysłowy krajobraz z drugiej strony, to niesamowite, unikalne połączenie.

Cagliari – Poetto

Sardynia Porto Botte windsurfing kitesurfing

W stolicy wyspy też mamy możliwość pływania. Spot ten w 2012 gościł najlepszych zawodników świata w kite race. Miejsce charakteryzuje długa i szeroka plaża. Działa tam wiele szkółek, barów, restauracji. Na spocie wieje do brzegu (on shore) i tworzą się małe fale.

Funtanamare

Zwolennicy pływania na fali, odnajdą się na spocie Funtanamare. Dostępna jest ogromna, piaszczysta plaża. Nie jest to do końca bezpieczny spot. Pod wodą, w niektórych miejscach są skały, a fale potrafię być bardzo duże, szczególnie po kilku dniach wiania Mistrala. Dodajmy do tego fakt bardzo silnych prądów.

Wiem, że wyspa oferuje znacznie więcej spotów. Bardziej płaskich lub bardziej wave’owych. Mnie bardzo się spodobała. Polecam gorąco.

OFERTY NASZYCH WYJAZDÓW I SZKOLEŃ WINDSURFINGOWYCH

Wyjazdy windsurfingowe

Gdzie na windsurfing za granicą ebook     Omówienie błędów początkujących i zaawansowanych windsurferów

Kliknij w wybrany baner, aby pobrać e-book