Newsy
Wyjazdy w czasach pandemii koronawirusa
Wyjazdy w czasach pandemii. Jak koronawirus wpływa na podróżowanie?
Pandemia koronawirusa zmieniła sposób nie tylko podróżowania, lecz ogólnie codziennego funkcjonowania. Listy ze wciąż zmieniającymi się obostrzeniami, zakazami i nakazami sprawiają, że wiele osób zastanawia się nad tym, czy warto planować wyjazdy w czasach pandemii. I trudno im się dziwić. Dawniej mówiło się „Co kraj to obyczaj”. Obecnie stwierdzenie „Co kraj, to inne zasady w związku z COVID-19” jest chyba trafniejsze… Marzą Ci się zagraniczne wakacje w jakimś pięknym miejscu, lecz wahasz się przed rezerwacją wyjazdu? Zobacz jak sprawić, by Twój urlop był udany i przede wszystkim bezpieczny.
CEL PODRÓŻY, CZYLI WYJAZD W CZASACH PANDEMII POZBAWIONY RYZYKA
Z pozoru łatwe zadanie, jakim jest wytypowanie miejsca, w którym chcemy spędzić urlop, w dobie COVID-19 jest nieco bardziej skomplikowane. Co nam się podoba to jedno. To, gdzie jest bezpiecznie, a obowiązujące obostrzenia nie zrujnują naszego długo wyczekiwanego urlopu to już zupełnie odmienna sprawa. Warto podczas planowania naszego wyjazdu sprawdzić obowiązujące w danym kraju zasady w jakimś rzetelnym źródle. Możesz to zrobić np. na stronie: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/informacje-dla-podrozujacych
REZERWACJA WYJAZDU
Możesz zorganizować wyjazd na własną rękę lub skorzystać z oferty biura podróży. Każda z tych metod organizacji wycieczki ma swoje plusy i minusy. Możesz o nich przeczytać tutaj. Niezależnie od tego, który ze sposobów wybierzesz, warto zabezpieczyć się na wypadek sytuacji, w której finalnie nie będziesz w stanie wyjechać (zachorowanie i kwarantanna lub pozytywny wynik testu na koronawirusa). Jak to zrobić? Między innymi wykupić ubezpieczenie od kosztów rezygnacji obejmujące COVID-19, o którym więcej przeczytasz poniżej.
Gdzieś z tyłu głowy powinieneś mieć myśl, że eskapada organizowana samodzielnie może nie być łatwa do przeorganizowania w chwili, gdy przed wyjazdem okaże się, że albo Ty, albo ktoś z Twoich bliskich ma pozytywny wynik testu. Dlaczego? Bo na taką podróż składa się wiele elementów, takich jak np. loty, zakwaterowanie, rezerwacja samochodu itp. Zmienienie dat, tak, by ponownie je zsynchronizować w przypadku każdej z tych składowych może nie być możliwe. Najczarniejszy scenariusz może być taki, że wpłacone zaliczki przepadną. W sytuacji, gdy rezerwujesz wyjazd za pośrednictwem biura podróży elastyczność w zmianach terminów jest większa, a modyfikacja dotyczy całego pakietu, a nie pojedynczych usług. W najgorszym wypadku możesz skorzystać z wcześniej wspomnianej polisy od kosztów rezygnacji, anulować wyjazd i odzyskać wpłacone pieniądze.
PRZYGOTOWANIA DO PODRÓŻY
Kwestia rezerwacji rozwiązana, zasady bezpieczeństwa panujące w kraju, do którego się wybierasz sprawdzone, czas zatem rozpocząć szykowanie się do wyjazdu. Oprócz klasycznego pakowania ubrań i gadżetów musisz pamiętać o przygotowaniu wymaganych dokumentów. W dobie pandemii oprócz biletów i dowodu osobistego czy paszportu możesz potrzebować również innych zaświadczeń lub druków. Mogą to być np.:
- Formularz lokalizacyjny
- Oświadczenie o stanie zdrowia
- Świadectwo szczepienia ochronnego na COVID-19
- Negatywny wynik testu na COVID-19
A skoro już o testach mowa. Większość państw oferuje możliwość zrobienia badania po przybyciu do kraju docelowego (np. na lotnisku, czy w porcie). Niektóre z nich testują przybywające osoby nieodpłatnie. Zastanów się jednak, czy nie lepiej jest przebadać się w kraju, jeszcze przed wyjazdem. Czy naprawdę chcesz ryzykować sytuację, w której dolatujesz na miejsce, robią Ci test, którego wynik okazuje się pozytywny i lądujesz w hotelu pod kwarantanną? Dużo rozsądniej jest wykonać badanie (najczęściej wymagane jest RT-PCR) w rodzimym laboratorium. Sprawdź wymogi dotyczące wyników testów, jakie stawia kraj, do którego się wybierasz. Może być konieczne, aby test przeprowadzono nie później niż na 72h przed planowanym wylotem, wynik zapisano w języku angielskim, a dokument wydany przez laboratorium był sygnowany pieczęcią laboratoryjną lub mieć naniesiony znak wodny albo kod QR. Pamiętaj, że może okazać się, że nawet po przedstawieniu wyniku testu, który zrobiłeś w kraju możesz zostać ponownie poddany badaniu po wylądowaniu na lotnisku docelowym.
Jeśli chodzi o szczepienia ochronne na koronawirusa, to zasady nie są jeszcze jasne dla poszczególnych krajów. Niektóre z nich deklarują, że osoby, które poddały się szczepieniom nie będą zobowiązane do odbycia kwarantanny po przylocie. Inne zapewniają, że świadectwo szczepienia zwalnia z obowiązku przedstawienia ujemnego wyniku testu. Sytuacja związana z pandemią jest tak dynamiczna, że wymogi poszczególnych państw mogą zmieniać się praktycznie z dnia na dzień. Najbezpieczniej jest je sprawdzić na krótko przed planowaną podróżą, a po zarezerwowaniu wycieczki na bieżąco śledzić wprowadzane zmiany.
Do wyjazdu zostało już bardzo niewiele czasu. Dobrym pomysłem jest ograniczenie naszej aktywności, która może narazić nas na zarażenie się COVID-19 na chwilę przed wylotem na upragnione wakacje. W okresie mniej więcej 14 dni przed podróżą odpuść sobie masowe imprezy, duże spotkania towarzyskie czy przebywanie w skupiskach ludzkich, takich jak restauracje, kawiarnie itp.
W DRODZE DO CELU
Ufff – udało się. Nadszedł wreszcie długo wyczekiwany dzień wyjazdu. W trakcie podróży musisz zadbać o bezpieczeństwo zarówno swoje, jak i innych. Nie zapomnij wyposażyć się w wystarczającą liczbę maseczek ochronnych, żeli i chusteczek antybakteryjnych i zachowaj dobrze znane wszystkim środki ostrożności:
- Dbaj o czystość rąk. Mycie ich wodą z mydłem oraz taktyczne dezynfekowanie zapobiega przenoszeniu się zarazków z dotykanych przez Ciebie przedmiotów i powierzchni
- Zachowaj bezpieczny odstęp, unikaj przebywania w pobliżu osób kaszlących lub tych, których męczy nieżyt nosa
- Znajdując się w zamkniętych przestrzeniach noś maseczkę ochronną
- Postaraj się nie dotykać oczu i ust
- Pamiętaj, że wirus rozprzestrzenia się drogą kropelkową. Gdy kichasz lub kaszlesz zasłoń usta i nos jednorazową chusteczką
- Bezwzględnie stosuj się do zaleceń personelu na lotnisku, pokładzie samolotu, autobusie itd.
PO PRZYBYCIU NA MIEJSCE
Urlop czas zacząć. Na swoje wakacje ciężko pracowałeś cały rok, dlatego postaraj się spędzić ten czas tak dobrze, jak się da. Pamiętaj jednak, że wypoczynek w dobie pandemii musi odbywać się według określonych zasad. Nie chcesz ryzykować zachorowania. Powinno Ci także zależeć na chronieniu innych wypoczywających tu osób, jak również mieszkańców kraju, w którym się znajdujesz. Stosowanie się do zaleceń władz oraz dbanie o podstawową higienę nie jest tak uciążliwe, jakby mogło się wydawać.
PO POWROCIE DO DOMU
Przede wszystkim sprawdź jakie zasady dotyczące osób powracających do kraju obowiązują w danym okresie i zastosuj się do nich. Nawet jeśli nie będzie wymagana kwarantanna po powrocie, to warto wykonać test na COVID-19 i poddać się samoizolacji przez 7-10 dni (o ile nie pełnej, to na tyle, na ile to możliwe). Nie chcesz przecież niepotrzebnie narażać rodziny i przyjaciół gdyby okazało się, że z podróży wróciłeś z małym, nieplanowanym „souvenirem”.
STRACH MA WIELKIE OCZY, CZYLI PYTANIA I ODPOWIEDZI DLA PODRÓŻNIKÓW
Zgromadziliśmy najczęstsze pytania osób, które planują wyjazd w dobie koronawirusa i odpowiedzieliśmy na nie. Odpowiedzi pogrupowaliśmy na poszczególne bloki tematyczne. Mamy nadzieję, że treści, które znajdziesz poniżej pomogą Ci w podjęciu decyzji o rezerwacji wyjazdu.
REZERWACJA WYJAZDU Z BIURA PODRÓŻY, A BEZPIECZEŃSTWO FINANSOWE KLIENTÓW
- Każdy organizator turystyki (biura takie, jak np. Itaka, Grecos Holiday, Coral Travel, Rainbow itd.) posiada szereg zabezpieczeń na wypadek niewypłacalności. I filar obejmuje gwarancje ubezpieczeniowe i bankowe, jak również ubezpieczenia na rzecz klientów. II filar to Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG). Od 2021 roku swoją działalność rozpoczyna również Turystyczny Fundusz Pomocowy (TFP).
Oznacza to, że jeśli z winy touroperatora lub na skutek nadzwyczajnej sytuacji, takiej jak pandemia koronawirusa nie dojdzie do realizacji wycieczki, klienci otrzymają zwroty za niewykonane imprezy turystyczne. I tu ważna rzecz, a mianowicie różnica między kilkoma podmiotami biorącymi udział w rezerwacji Twojego wyjazdu:
- Organizator turystyki (touroperator) – jest to podmiot odpowiedzialny za organizację danej imprezy turystycznej. To on odpowiada prawnie i finansowo przed klientem, jeśli usługa turystyczna nie dojdzie do skutku lub zostanie wykonana w sposób niepełny czy nienależyty. Organizatorami turystyki są duże biura podróży, których rejestr możesz znaleźć tutaj: https://ewidencja.ufg.pl/ewidencja/obywatel/ksiegi
- Agent turystyczny – to osoba, która na mocy umowy agencyjnej sprzedaje produkty organizatorów turystyki. Jest to pośrednik, który za podpisanie umowy (rezerwację wyjazdu) z klientem otrzymuje od touroperatora wynagrodzenie w postaci prowizji. Agent jest odpowiedzialny za zdobycie klienta, podpisanie z nim umowy i pobranie opłaty za dokonane rezerwacje.
- Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG) – do każdej rezerwacji dodawana jest automatycznie składka na TFG. Wysokość składki jest uzależniona od środka transportu i kraju docelowego (w przypadku podróży po Europie lotami czarterowymi jest to najczęściej koszt w wysokości 15 zł/ osobę). TFG jest to specjalny fundusz będący formą zabezpieczenia dla klientów biur turystycznych. W sytuacji, w której okazałoby się, że organizator turystyki jest niewypłacalny, a jego zabezpieczenie finansowe nie wystarcza na pokrycie zobowiązań wobec klientów, uzyskają oni zwroty pieniędzy za opłacone wycieczki właśnie z TFG.
- Turystyczny Fundusz Pomocowy (TFP) – od 2021 roku do każdej rezerwacji będzie dodawana również składka na rzecz TFP. Może ona wynosić od 2 do 30 zł/ osobę (jej wysokość jest uzależniona od środka transportu oraz kraju docelowego). Zgromadzone przez Fundusz środki mają stanowić dodatkowe zabezpieczenie finansowe touroperatorów na wypadek powstania nadzwyczajnych okoliczności, jak pandemia koronawirusa w 2020 roku. To właśnie z tej puli w nadzwyczajnych sytuacjach klienci będą uzyskiwać zwroty za niezrealizowane imprezy turystyczne (gdzie do niewykonania usługi nie doszło z winy touroperatora).
- Obecnie organizatorzy turystyki nie przewidują możliwości darmowych anulacji lub zmian terminów wyjazdów, chyba, że rezerwacji dokonujesz w trakcie trwania jakiejś promocji, która upoważnia do jednej lub kilku bezpłatnych zmian w rezerwacji (najczęściej zmiany takiej można dokonać najpóźniej 21 dni przed planowanym wyjazdem). W każdym innym wypadku zmiany terminów i kierunków obciążane są wskazanymi w Warunkach Uczestnictwa opłatami. Wyjątkiem jest sytuacja, w której:
- Przed wyjazdem Ty lub współuczestnik podróży (osoba znajdująca się na tej samej rezerwacji) zostaniecie skierowani na kwarantannę z powodu zakażenia się koronawirusem, a fakt odbywania kwarantanny uniemożliwi uczestnictwo w imprezie turystycznej (ich terminy się zbiegną).
- Nie zostaniesz dopuszczony do lotu i po badaniach okaże się, ŻE JESTEŚ OSOBĄ ZAKAŻONĄ koronawirusem. Warunkiem jest zgłoszenie organizatorowi wycieczki faktu odmowy wpuszczenia do terminala w tym samym dniu, w którym to nastąpiło i posiadać jakieś potwierdzenie/dokument, dzięki któremu udowodnisz zaistniałą sytuację.
- Zakupisz ubezpieczenie od Kosztów Rezygnacji obejmujące COVID-19.
W każdym przypadku należy doprecyzować warunki, jakie obowiązują u danego organizatora turystyki. Najlepiej to zrobić przed zawarciem z nim umowy.
POLISA OD KOSZTÓW REZYGNACJI – COVID-19
- Aby zabezpieczyć się przed ewentualnością straty wpłaconych środków (zaliczki bądź całej kwoty za wycieczkę), warto dokupić ubezpieczenie od Kosztów Rezygnacji obejmujące ochronę COVID-19.
- Pamiętaj, że polisę KR możesz zakupić najpóźniej 14 dni po dokonaniu rezerwacji (jeśli do wyjazdu zostało więcej niż 30 dni) lub w tym samym dniu, w którym podpisano umowę z biurem podróży (jeśli do wyjazdu jest mniej niż 30 dni). Czytaj uważnie Warunki Uczestnictwa (OWU), które są dołączane do każdej umowy wstępnej. Może to wyglądać np. tak:
Lub tak:
Oczywiście nam zależy na tym, by towarzystwo ubezpieczeniowe poczuwało się do odpowiedzialności w przypadku rezygnacji z podróży spowodowanej pandemią. Dlatego powtórzę – warto poświęcić chwilę na dokładne przeczytanie OWU.
- W zależności od wykupionego wariantu polisa od Kosztów Rezygnacji może zadziałać w sytuacji, w której:
- Przed wyjazdem, na Covid-19 zachorujesz Ty lub współuczestnik podróży (inna osoba znajdująca się na tej samej rezerwacji).
- Przed wyjazdem, na Covid-19 zachoruje inna osoba należąca do Twojej najbliższej rodziny, trafi ona do szpitala, a koniec hospitalizacji nie nastąpi przed planowaną datą wyjazdu.
- Nie zostaniesz dopuszczony do lotu i wyniki badań wskażą, że NIE BYŁEŚ zarażony koronawirusem.
W każdym przypadku należy doprecyzować warunki, jakie obowiązują u danego ubezpieczyciela. Najlepiej zrobić to przed zawarciem z nim umowy.
UBEZPIECZENIE TURYSTYCZNE A COVID-19
- Do każdej rezerwowanej za pośrednictwem biura podróży wycieczki dodawane jest domyślnie podstawowe ubezpieczenie turystyczne obejmujące m.in. koszty leczenia. Rzecz w tym, że podstawowa ochrona najczęściej nie obejmuje kosztów leczenia chorób takich, jak COVID-19.
I tu ponownie warto zapoznać się z Warunkami Uczestnictwa, w których znajdują się również informacje o dostępnych wariantach ubezpieczenia turystycznego. Wyższe pakiety ubezpieczeniowe zazwyczaj obejmują ochronę w przypadku zachorowania na koronawirusa w trakcie naszego wyjazdu. Czego szukać w OWU? Tabelki, która szczegółowo opisuje zakres poszczególnych wariantów polisy turystycznej, np. takiej:
KWARANTANNA W MIEJSCU DOCELOWYM – KTO PONOSI KOSZTY
- Jeśli okaże się, że z jakiegoś powodu trafisz na kwarantannę w kraju, do którego podróżujesz, to jej koszty pokrywa ten, który na kwarantannę Cię wysłał (czyli państwo, w którym spędzasz urlop). Przymusowa izolacja najprawdopodobniej sprawi, że stracisz opłacony w wycieczce lot powrotny (kwarantanna najczęściej trwa 14 dni, a wczasy rezerwujemy zazwyczaj na 7 dni). W takiej sytuacji koszty biletów powrotnych do miejsca zamieszkania zostaną pokryte przez ubezpieczyciela, u którego masz wykupioną polisę turystyczną (tą przy rezerwacji) pod warunkiem, że opłaciłeś któryś z wyższych wariantów (zamiast domyślnego ubezpieczenia podstawowego). Pamiętaj, że nawet jeśli wcześniej nie zadbałeś o to, by wykupić rozszerzony pakiet, to możesz to zrobić nawet w dniu swojego wylotu na urlop.
BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW NA LOTNISKACH
- Wstęp do terminala mają wyłącznie pasażerowie. Osoby towarzyszące nie są wpuszczane. Wszystko po to, by uniknąć niepotrzebnego tworzenia się dużych skupisk ludzkich.
- Na terenie terminala znajdują się środki dezynfekujące, z których pasażerowie mogą bezpłatnie korzystać.
- Pracownicy lotniska są zobowiązani do przestrzegania reżimu sanitarnego i są wyposażeni w środki ochrony osobistej. Dbają również o to, by pasażerowie gromadzący się przy punktach nadawania i odbierania bagażu, przy punktach kontroli dokumentów, jak również przy wyjściu do samolotu zachowywali bezpieczny odstęp.
- Jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie złego stanu zdrowia któregoś z podróżnych, możliwa jest sytuacja, w której pasażer zostanie skierowany na dodatkową kontrolę lekarską.
- Zaleca się unikania bezcelowego dotykania powierzchni, które znajdują się dookoła (poręcze, blaty, klamki, przyciski itp.). Po każdym kontakcie z tego typu elementami najlepiej jest zdezynfekować ręce.
- Po wylądowaniu na lotnisku docelowym sugeruje się jak najszybsze odebranie bagażu i oddalenie się z terminala.
NA POKŁADZIE SAMOLOTU
- Każdy pasażer zobowiązany jest do podróżowania w maseczce ochronnej (wyjątkiem są dzieci poniżej drugiego roku życia).
- Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwają specjalne filtry powietrza, charakteryzujące się wzmożoną skutecznością w zapobieganiu roznoszenia się drobnoustrojów.
- Po każdym locie cały pokład samolotu jest starannie sprzątany i dezynfekowany.
- Pasażerowie wypełniają formularze (dane, które podajemy to: imię, nazwisko, numer telefonu i numer siedzenia w samolocie). Dzięki temu, w sytuacji gdy dojdzie do wykrycia ogniska COVID-19 na danym locie, dotarcie do osób podróżujących tym samym rejsem będzie szybkie i łatwe.
- Wyniki badania przeprowadzonego przez profesora statystyki w MIT Sloan School of Management (Arnolda Barnetta) wykazują, że ryzyko zakażenia się koronawirusem w samolocie ze 100% obłożeniem wynosi zaledwie 1 do 4 300.
WYPOCZYNEK W HOTELU
- Oprócz sprzątania według zaostrzonych standardów, pokoje są dezynfekowane podczas każdej zmiany lokatorów.
- Pracownicy hoteli są przeszkoleni w zakresie przeciwdziałania rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych, a obiekty są sprawdzane przez odpowiednie organy (np. stacje sanitarno-epidemiologiczne).
- Strefy wspólne i publiczne (lobby, restauracje i bary, baseny, leżaki, windy, toalety itp.) są nieustannie wietrzone, sprzątane i dezynfekowane. W miejscach wspólnego użytku dostępne są płyny dezynfekujące.
- W pomieszczeniach i strefach użytku publicznego pilnowany jest dystans społeczny. Stoliki, krzesła oraz inne miejsca rozmieszczone są w bezpiecznych od siebie odległościach.
Wyjazdy w czasach pandemii są możliwe i mogą być bezpieczne. Wystarczy, że każdy z nas zachowa zdrowy rozsądek i nie będzie niepotrzebnie ryzykować bezpieczeństwa własnego i innych. Każdy z nas zasługuje na to, by móc spędzić wakacje w jakimś pięknym i ciepłym miejscu. Musimy nauczyć się żyć i funkcjonować w nowej rzeczywistości, która niekoniecznie jest taka straszna, jak ją malują. Chyba nie planujesz do końca życia siedzieć w domu i drżeć na myśl o niewidzialnym zagrożeniu w postaci wirusa?
P.S. W miarę możliwości niniejszy artykuł będzie aktualizowany. Jeśli uważasz, że powinny się tu znaleźć jakieś dodatkowe odpowiedzi dotyczące wyjazdów w czasach pandemii koronawirusa, to prześlij nam swoje sugestie na adres: biuro@surfski.pl