Poradniki sportowe
Konstrukcja deski snowboardowej cechy charakterystyczne Sklep Sprzęt snowboardowy
Opis 24-01-2017
Konstrukcja deski snowboardowej cechy charakterystyczne - Sklep, Sprzęt snowboardowy
Przygotowujesz się do zakupu swojego sprzętu snowboardowego, ale nie wiesz, od czego tak właściwie powinieneś zacząć? Osobom jeżdżącym na snowboardzie od lat nie sprawia najmniejszego problemu dokupienie brakującego elementu ich sprzętu sportowego, mogą pozwolić sobie na różnego rodzaju wariacje, np. śledząc trendy panujące w danym sezonie. Osoby poszukujące swojego pierwszego zestawu snowboardowego mogą czuć się przytłoczone ilością dostępnych na rynku opcji, dlatego niniejszy przewodnik zakupowy powinien im znacznie ułatwić to zadanie.
Konstrukcja deski snowboardowej
W budowie deski snowboardowej wyróżnia się z klika elementów, a mianowicie:
1. Nose (wierzchołek) – czyli przedni „czubek” deski
2. Tail (ogon) – tylny koniec deski
3. Talia – środkowa część deski mogąca być bardziej lub mniej wklęsła
4. Ślizg – ta część deski, która styka się z podłożem
5. Krawędzie – metalowe krawędzie boczne
Wśród desek snowboardowych wyróżniamy ich dwa podstawowe typy budowy:
- Sandwich – deska zbudowana jest z kilku kolejno nakładanych na siebie warstw różnego rodzaju materiałów, w efekcie, czego otrzymywany produkt jest bardzo wytrzymały
- Cap – czyli konstrukcja skrzynkowa, gdzie warstwy deski ulokowane są pod „pokrywą” obejmującą górę i ścianki boczne
Każda deska snowboardowa posiada następujące elementy oraz cechy charakterystyczne mające wpływ na jej wygląd zewnętrzny, ciężar, dynamikę, zwrotność, przeznaczenie oraz cenę:
- Rdzeń deski – nieodzowna część deski, bez której jej budowa byłaby niemożliwa. „Serce” snowboardu wykonane może być z drewna (najpopularniejszy materiał, spotykany w większości desek), pianki (równie popularna, co drewno, choć nie tak wytrzymała; doskonale tłumi wstrząsy), włókna karbonowe (bardzo wytrzymałe, mają wpływ na dynamikę jazdy) oraz włókna kewlarowe (spotykane głównie w deskach dla koneserów snowboardingu)
- Inserty – fabrycznie wyznaczone punkty służące do montowania w nich wiązań
- Hol (rocker) – czyli krzywizna deski, a konkretniej sposób i kąt wygięcia jej spodniej, środkowej części. Równomierne rozprowadzenie masy ciała ridera po całej powierzchni deski ma kluczowy wpływ na to, czy jazda na niej będzie w ogóle możliwa. Większość producentów desek jasno określa ramy wagowe odpowiednie dla każdej z ich desek. Wyróżnia się ich kilka odmian, z których każda z nich opisana z osobna. Wstarczy kliknąć w zdjęcie wybranego profilu :
- Flex – twardość deski ma znaczenie, gdyż ma ona bezpośredni wpływ na jej stabilność i skrętność. Czym twardsza deska, tym więcej doświadczenia wymaga od jej użytkownika. Miękkie deski polecane są głównie osobom początkującym, gdyż nie reagują one aż tak dynamicznie na każdy, nawet najmniejszy ruch ridera jednocześnie pozwalając mu na łatwe wykonywanie skrętów
- Ślizg – rodzaj ślizgu również może drastycznie wpłynąć na komfort i dynamikę jazdy. Wyróżniamy trzy jego odmiany:
a. Ślizg tłoczony – najwolniejszy ze ślizgów, aczkolwiek jego niewątpliwą zaletą jest to, że nie wymaga zbyt częstych czynności konserwatorskich, łatwo jest go również naprawić w razie zaistnienia takiej potrzeby
b. Ślizg spiekany – sporo szybszy od ślizgu tłoczonego, wymaga od jego użytkownika systematyczności w woskowaniu
c. Ślizg Electra – najszybszy spośród wszystkich wymienionych, aby mógł spełniać swoje zadanie, należy dbać o to, by był woskowany dość często